Vervoer in Hong Kong

In Hong Kong zul je je moeten verplaatsen om het een en ander te zien en te doen. Te voet kun best ver kunnen komen, maar om alles te voet te doen is Hong Kong simpelweg te groot. Hong Kong is overigens een stad die voor voetgangers goed te doen is. Goede voetpaden, redelijk veel plekken waar je veilig over kunt steken en met name in Central (Hong Kong Island) zogenaamde ‘elevated walkways’ hebt: verhoogde wandelpaden waardoor je ongehinderd door verkeer lekker door kunt lopen. Wel moet je als voetganger goed rekening houden met de weersomstandigheden. Met name in de hete zomermaanden is er kans op soms flinke regenbuien. De hitte maakt het wandelen in Hong Kong extra vermoeiend in deze periode.



MTR

Snel en goedkoop, dat is reizen met de MTR. MTR staat voor Mass Transit Railway en is het metrosysteem van Hong Kong. Net als in iedere wereldstad is de metro een uitstekend middel om kleinere maar vooral ook grotere afstanden te overbruggen. Hong Kong kent zes metrolijnen waarbij je met drie lijnen ook onder het water door naar Hong Kong Island kunt reizen. Door toeristen zijn de Tsuen Wan Line en de Tung Chung Line het meest gebruikt. Op Hong Kong Island is de Island Line ideaal om je in westelijk of oostelijk richting te verplaatsen. Ritjes kun je betalen door het gebruik van de Octopus Card. Dit is een soort OV-chipkaart waarbij iedere rit van het tegoed wordt afgeschreven.

Star Ferry

Een erg leuke manier om Victoria Harbour over te steken is met de Star Ferry. Deze veerboten vormen een begrip in Hong Kong. Tijdens de slechts zeven minuten durende overtocht krijg je een prachtig uitzicht over Victoria Harbour en beide oevers. Er wordt gevaren vanaf ‘s morgens half zeven tot half twaalf ‘s avonds. Als je een Octopus Card hebt kun je daarmee de je overtocht betalen, anders moet je een ‘token’ (een plastic muntje) uit de automaat kopen waarmee je toegang tot de veerboot kunt krijgen. Schrik niet van de prijs voor een overtocht. In euro’s ben je ongeveer dertig tot veertig cent kwijt.

De beroemde en goedkope Star Ferry

Taxi

Taxi’s zijn er volop te vinden in Hong Kong. In sommige straten lijken meer taxi’s te rijden dan gewone auto’s. Dat heeft vooral ook te maken met de relatief aantrekkelijke prijzen die gelden voor de taxi’s. Alle taxi’s rijden op de taximeter en hanteren een zelfde tarief. Dat is een vast starttarief voor de eerste twee kilometer, waarna er per 200 meter een vast bedrag bij komt. Wachttijd betaal je niet, dus bij enorme drukte wordt je rit niet duurder. Zo betaal je voor een ritje van vier kilometer ongeveer vijf euro. Aangezien de meeste ritten in Hong Kong niet veel langer zullen zijn dan twee tot vijf kilometer kun je je voor relatief weinig geld per taxi verplaatsen. Houd er wel rekening mee dat niet iedere chauffeur Engels spreekt. Een adres in het Chinees op papier is daarom altijd handig om uiteindelijk te geraken waar je wilt zijn.

Een taxi in Hong Kong

Subways

Een ‘subway’ in Hong Kong is geen metro of trein, maar een ondergronds verbinding voor voetgangers. Dat kan een simpele voetgangerstunnel zijn om één straat ‘over te steken’. Vooral in Tsim Sha Tsui kom je veel ondergronds kruispunten tegen, waarbij er meerdere tunnels en ingangen met elkaar verbonden zijn. Soms kun je zo honderden meters ondergronds overbruggen. Metrostations zijn vaak ook onderdeel van een subway.

Tram

Trams rijden er alleen maar op Hong Kong Island. Geen gewone trams, maar gesloten dubbeldek trams. Een geweldig beeld om deze trams door de straten te zien rijden. Omdat ze allemaal ruimschoots voorzien zijn van reclame hebben de trams allerlei kleuren. Vanaf een elevated walkways trams bekijken is best leuk om eventjes te doen. De trams rijden onder andere door Central , Wan Chai en Causeway Bay.

Gaaf: een dubbeldekker tram in Hong Kong

Bus

De bus is niet altijd het snelste vervoermiddel, maar kan je wel op plekken brengen waar je met de metro niet kunt komen zoals Aberdeen en Stanley. Bij de bus betaal je contant (indien mogelijk gepast) of met je Octopus Card. Bussen rijden in de regel vanaf ‘s morgens vroeg tot middernacht. Sommige busroutes rijden korter, de routeinfo vooraf goed bestuderen is daarom aan te raden.

Big Bus

Een begrip in populaire toeristenplaatsen zoals Londen, Parijs en Dubai zijn de dubbeldekker toeristenbussen van Big Bus. Dit zijn bussen die volgens het zogenaamde hop on, hop off principe werken. Je kunt binnen een bepaalde route onbeperkt uitstappen en weer opstappen. Big Bus Hong Kong rijdt drie routes overdag plus een avondroute. Je hebt drie opties wat betreft kaartjes: 1 dag onbeperkt, twee dagen onbeperkt of 1 dag voor 1 route. Deze laatste optie is relatief gezien het duurste, want je hebt bij een ‘single route option’ bijvoorbeeld geen recht op extra’s zoals toegang tot de Peak Tram of de Sampan Tour in Aberdeen. Big Bus is een goede optie voor mensen die angst hebben om zelf met het openbaar vervoer overal naartoe te gaan. Je weet dat je langs de meeste highlights van Hong Kong komt zonder je druk te hoeven maken over welke bus, tram of metro je moet nemen naar de volgende plek. Je stapt uit en een ieder kwartier of half uur stopt er op dezelfde plek een bus waar je op kunt stappen voor het vervolgen van de route.

Als je alles zelf zou doen (openbaar vervoer, taxi, te voet) dan kun je vaak aardig wat tijd besparen ten opzicht van de Big Bus routes. Ook zul je waarschijnlijk goedkoper uit zijn. Uit ervaring weet je dat je voor een route waarbij je 5 tot 8 keer uitstapt echt een hele dag nodig hebt. Meer kun je iet doen. De drie dagroutes doen op twee dagen is dus eigenlijk niet mogelijk. Ook is het bijna niet te doen om op route iedere stop uit te stappen en voldoende tijd te nemen om alles te bekijken. Maak voor jezelf de afweging of zo’n Big Bus rondrit echt een betere optie voor je is. Als je vooral voor het gemak gaat is dat waarschijnlijk wel het geval, want je hoeft bij de Big Bus amper na te denken om je weg te vinden.

De Big Bus toeristenbus